Blogi

Keittiöremonttipainajainen – mikä kaikki voikaan mennä pieleen

Keittiön tekeminen alkoi puoli vuotta sitten kilpailutuksella. Otimme keittiön Idealilta hyvän ajan päähän, jotta meillä on sopiva rako tehdä keittiötä. Vanhan keittiön purkamisen aloitimme kolme viikkoa ennen keittiön saapumista, koska seinäpinnat ja lattia tuli uusia.

Sellainen kasauspalvelu

Otimme Ideal- keittiöiden kautta Hercules- asennuspalvelun. Lisähintaa tuli lähes 2000€, mutta halusin huolettoman ja sujuvan keittiöasennuksen. Tällaisen siis oletin ilman muuta saavani, kun on ammattilaiset asialla.

Keittiötä tuli kasaamaan mukava ja osaavan oloinen mies. Hämmästelin, että mies ei ollut sama, joka oli käynyt mittailemassa meillä ja jonka kanssa olin jutellut kaikki läpi. Asentaja kyseli paljon mikä on tulossa mitenkin, näytin myös omia kuvia keittiöstä, koska hänellä oli todella huonot kuvat mukana. Saarekekin oli 3 viivaa. Kuulin hänen soittavan Herculekselle ja sanovan, että on heillä ekaa kertaa hommissa.

Keittiötilauskaan ei mennyt aivan nappiin

Huomasimme heti, että Idealilta jäi vaikka mitä toimittamatta, kuten saarekkeen päätylevy ja roskikset. Saarekkeiden sivut olivat väärät. Jääkaapin sivuilta myös uupui kalustelevyt ja lieden tuuletusritilät puuttui. Jotkut osat olivat jääneet tilaamatta, toiset vaan toimittamatta. 

Asennuksen jälkeen huomasin, että astianpesukoneen kalusteoven vedinurassa oli halkeama. Joku oli kolauttanut ovea. Aamiaiskaapin ovet oli asennettu väärin, liian korkealle, niin että kaappi irvisti. Meille on tulossa liesitasoon liesituuletin, joten tätä ei oltu huomioitu saarekkeen asennuksessa ja tehty putkistolle taakse reikää.

Pisteet Idealille

Olin yhteydessä Herculekseen. Ideal itse soitteli ja kyseli asennuksesta, mikä oli kiva. Tuntui siltä, että Ideal halusi saada kaikki oikein, eivätkä vain pesseet käsiään. Toimitettavissa olevat osat saapuivat nopeasti. Maalatuissa kalustelevyissä kestäisi useampi viikko. Ne, mitkä olivat jääneet uupumaan tilauksesta, Ideal toimittaa meille veloituksetta.

Meidän keittiötilausta hoiti alunperin henkilö, joka poistui Idealilta heti meidän tilauksen jälkeen. Senkin vuoksi tämä tilaus on ollut yksi iso sotku, kun muut selvittelevät, mitä on tilattu ja mitä ei ole tilattu.

Tämä kokemus Nerosteinista ei anna kovin hyvää kuvaa

Kivitasojen tarkistusmittaus oli tilattu seuraavalle päivälle, heti kalusteasennuksen jälkeen. Kun kello alkoi tuona päivänä olla jo neljä, soitin Idealille asiasta. He sanoivat, että kivitoimittaja ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä ennen asennusta. Soitin silti Nerosteinille, että ketään ei kuulu, eikä näy. He sanoivat, että joku mysteerihenkilö on siirtänyt meidän tarkistusmittauksen ensi viikolle ja koska on juhannusviikko, ei sitä voi tehdä vielä ensi viikolla. Siinä vaiheessa kiehui. Moka oli selvästi Nerosteinin ja en suostuisi olemaan vielä kuutta viikkoa ilman keittiötä. Mittauksesta on sovittu 3kk sitten. Nerostein suostui mittaamaan tasot vielä viikonlopputyönä ennen juhannusviikkoa.

Viikon päästä Nerosteinilta tuli viestiä Idealille, ei minulle, että heillä ei ole varastossa meidän tilaamia kivitasoja, heillä on samat tasot, mitkä ovat virheellisesti harmaansävyiset. Viestin lopussa luki: ”Onko tuote ok?” Miten voisi olla, jos asiakas ei ole edes nähnyt sävyä livenä. Yrittivät siis toimittaa meille värivirheellistä tuotetta ja pyysivät Idealilta siihen siunausta. Tasojen hinta on kilahtanut kuukausia sitten Nerosteinille, niin ei näytä kauheasti Nerosteiniä enää meidän tilaus kiinnostaa. 

Kivitasot on olleet keittiön se tärkein ja arvokkain osa, joten olisi ihan kiva saada taso, minkä olen nähnyt livenä ja valinnut. Tasoissa menisi vielä ainakin 6-7 viikkoa lisää. Mielestäni jotain hyvitystä asiakas olisi viivästyksestä ansainnut. Kädet on nyt aika sidotut, kun tasot on maksettu. Olemme pahimmassa tapauksessa ilman keittiötä koko kesän. Kiitos Nerostein, ”se nopea ja laadukas täyspalvelu”. Pyysin Idealin kautta Nerosteiniä toimittamaan värivirheellisestä tasosta edes näytepalan. Nerostein ei itse ymmärtänyt tätä ehdottaa. Tarina jatkuu

Ja nämäkin vielä

Tämän ”huolettoman” keittiöasennuksen lisäksi sattui myös niin, että kun tilasin keittiöön suomalaiset baarijakkarat, puuttui toisesta jakkarasta yksi kiristysmutteri kokonaan. Taas lauloi sähköposti😂 Giganttikin ilmoitti, että liesitasosta puuttuu hormisto, mikä tulee elokuussa, eli parin kk päästä. Keittiöön oli tulossa tuo ylimääräinen ”ikkuna”. Sekin unohtui JVG- laseilta toimittaa, koska meille ei ollut tulossa asennusta. Onneksi taas itse soittelin perään pari kertaa, niin saapui myöhässä, mutta saapui kuitenkin.

Tarvitsen pian tahdistimen, tai vähintään verenpainelääkityksen

Muistan, kun lähetin tililtäni tuota 10 000€ summaa keittiökalusteista, tasoista, sekä asennuksesta ja sormet ristissä toivoin, että voi kun kaikki menisi hyvin. Tilaus ei Idealilta lähde vetämään ilman maksua, eli vaihtoehtoja ei ollut. Olin kuullut niin paljon näistä keittiöremonteista, että osasin odottaa, että jotain menee varmasti pieleen, mutta että kaikki, sitä en odottanut.

Tässä taas oppi sen, että rakennuttaessa saa itse olla koko ajan tarkkana kartalla. Vastuuta ei oikeasti voi luovuttaa kenellekään, koska loppupeleissä, jos jokin on väärin tai pielessä, se ei ole kenenkään muun ongelma, kuin sinun. Hereillä saa olla.

Toivotaan sujuvaa loppua keittiörempalle🤞🏻

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *